Top
 

Yin Yoga

Yin yoga is een rustige vorm van yoga. Het is een yogastijl waarin diepe ontspanning, mindfulness, mobiliteit en soepelheid van bindweefsel en de stimulatie van levensenergie (Chi) samenkomen. Yin Yoga is een eeuwenoude meditatieve vorm van yoga en biedt een tegenhang aan de talloze prikkels die we dagelijks tot ons (moeten) nemen. Tijdens het beoefenen van de Yin Yoga wordt het bindweefsel op een ontspannen manier maximaal belast, door 2 tot 5 minuten in een houding te blijven. De Yin Yoga houdingen zijn vooral bedoeld om het bindweefsel rond de heupen, de knieën, de enkels, het bekken en de wervelkolom te beïnvloeden. Door de Yin Yoga houdingen worden ook de betreffende gewrichten beweeglijker en actiever.

Een Yin Yoga les

De docent begint met een meditatie of ademhalingsoefening om volledig naar binnen te keren. Je laat alle externe prikkels los zodat je met volle aandacht voor jezelf met de oefeningen kan beginnen. In een Yin yoga les blijf je in iedere houding relatief lang; 2-5 minuten. Het zijn vrijwel altijd grondoefeningen en met behulp van een deken, bolsters en blokken word je ondersteund zodat je alle (spier)spanning los kan laten. In iedere houding geef je toe aan overgave en ontspanning, zodat je spieren zich ontspannen en je bindweefsel, pezen en banden gestretcht worden. In de houding geeft de docent je tips om bij jezelf te blijven en daarmee in een meditatieve flow te raken. Ook de begeleidende muziek helpt je hierbij. De docent zorgt voor een goede balans in de houdingen. Doordat we diep bij onszelf naar binnen gaan en blokkades in ons lichaam vrij maken kunnen er tijdens deze les emoties opkomen. Dat is heel normaal en die emoties mogen er ook zijn. Aan het einde van de les voel je je sereen, zacht en ontspannen.

Voor wie is Yin yoga?

Yin Yoga is voor iedereen geschikt, ongeacht leeftijd of geslacht. Yin yoga helpt je ontspannen, beter te slapen en soepelere te bewegen.
Veel mensen met spanningsklachten, overspanningsklachten of burn-out hebben baadt bij deze vorm van yoga. Tijdens de houdingen maak je telkens opnieuw contact met lichaam en ontspant je lichaam.

Effecten van Yin yoga;

  • een soepeler lichaam
  • meer rust en stress gevoelens nemen af
  • bewuster in het moment zijn en de tijd nemen voor je lichaam en gevoel                                                                  
  • vermindering van spanningsklachten in (lage)rug, benen en heupen
  • stimulatie van bindweefsel (banden, pezen, kraakbeen) zodat het kan verstevigen
  • vertraging van het verouderingsproces

Je kunt op ieder moment instromen bij de lessen.

WhatsApp chat